Träna lätt

Träna lätt med Bodyweight

träna lätt
träna lätt
träna lätt
träna lätt
träna lätt

Det finns inga enkla lösningar, det går inte att träna lätt och ändå få en  muskulös kropp eller tappa massa med vikt. Men - det blir enklare och lättare att träna när du väl har vant din kropp vid träning och gjort det till en självklar rutin i vardagen.

 

LÅGINTENSIV TRÄNING

Lågintensiv träning, kan vara att träna lätt. Att promenera är ett exempel på lågintensiv träning och det är en bra grundträning. Om ditt utgångsläge är att du är helt otränad, så är det en riktigt bra start att promenera. Börja att gå tjugo minuter tre gånger i veckan för din kondition ska bli bättre. Öka både antal minuter och antal promenader i veckan allteftersom din kondition förbättras. Du kommer att märka resultat!

DU BEHÖVER INTE SVETTAS

Du behöver inte träna hårt varje gång du ska träna. Tvärtom, vissa gånger behöver du inte träna tills du är utmattad, eller ens svettas för att träningen ska vara effektfull. Det kan räcka med att träna lätt. Den träningen som blir av är den träningen som är bra. Kan, eller hinner du inte köra ett riktigt träningspass, så är det bättre att göra ett enklare pass, att träna lätt än att inte träna alls. Du kan förbättra din kondition, förbränna fett och må bättre genom att ta snabba promenader på trettio minuter eller genom en lätt joggingrunda.

OTRÄNAD

Om du är otränad räcker det att börja med korta träningspass ett par gånger i veckan för att din konditionsnivå ska höjas. Träna lätt genom att använda dig av vardagsaktivitet. Du behöver nämligen inte ta all aktivitet på en gång. Tänk på att du kan ta trapporna istället för hissen. Du kan gå raskt till bussen. Du kan dammsuga och städa. All aktivitet har effekt. Effekt genom att träna lätt.

VÄLTRÄNAD

Är du vältränad behövs det lite mer ansträngning. Men glöm inte bort att ändå kan bli starkare och förbränna fett utan att hela tiden ligga på maxpuls. Variera din träning för bästa resultat. Några pass högintensiv träning, några pass lågintensiv träning och ett och annat styrkepass - mer än så behöver man inte göra för att verkligen hålla sig i mycket god form! Promenader och lågintensiv träning kan också minska fettdepåerna. Lågintensiv träning kan beskrivas som så att du ska kunna utföra den och prata med någon utan någon större ansträngning, alltså träna lätt. Träna gärna med någon annan så kan ni peppa varandra. Fettet i kroppen förändras ju mer du tränar och det goda kolesterolet ökar medan det dåliga minskar.

GOD KONDITION

God kondition kännetecknas av hjärtats pumpförmåga, kroppens syreupptagningsförmåga och en god muskelstyrka. Vill du mäta din kondition och dess förbättring gör du det enkelt genom att hålla koll på din vilopuls. Något förenklat kan man säga att ju lägre vilopuls du har desto bättre, men självklart finns det individuella avvikelser.

En "normal" vilopuls ligger på 60-70 slag per minut. Vänta någon minut efter du har vaknat, och mät din puls vid handleden eller på halsen. Räkna sedan slagen i 15 sekunder och multiplicera antalet med fyra så får du din vilopuls per minut. När du sedan har tränat ett tag mäter du återigen din vilopuls för att se om någon skillnad har uppstått. Är viloplsen lägre än vid första mättillfället är det en säker indikation på att din kondition och uthållighet har förbättrats. Och det kan göras genom att träna lätt.

OLIKA FRÅN INDIVID TILL INDIVID

Innebörden av att träna lätt är helt olika från individ till individ. Är du otränad och inte fått instruktioner i träningsredskapet kan du inte börja med tillexempel en tjugo kilos kettlebell. Du måste börja mjukt, få rätt instruktioner och då gärna från en personlig tränare, vänja din kropp vid de nya rutinerna och sedan successivt trappa upp motståndet vad det gäller viktantal och antal repetitioner. 

Om du är tränad, har bra kondition och är van vid att använda din kropp vid fysiska påfrestningar så är träna lätt något helt annat. Du har vant dig och måste använda dig av tyngre vikter, fler repetitioner och även snabbare repetitioner för att du ska fortsätta se och känna resultat med din träning.

Så att uttrycket träna lätt kan betyda fler saker men enligt oss är andemeningen att när du väl har kommit igång med din träning, vet hur du ska göra och fått bättre kondition och styrka så kommer själva träningen att kännas lätt. 

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!